Kies de juiste social media monitoring tool

Het kan een hele uitdaging zijn om de juiste social media monitoring en/of webcare tool te kiezen. Welke tool past het beste bij de doelstellingen en toepassingen van jouw organisatie? En hoe word je wijs uit de verschillende tools: wat biedt de ene tool meer dan de andere, en waar ligt de focus van de verschillende social media monitoring tools?

De markt van social media monitoring (en webcare) tools is constant in beweging. Bestaande tools breiden hun functionaliteit uit, spelen in op veranderingen door vragen van klanten en door (technologische) veranderingen in het socialmedia-landschap. Enkelen ontwikkelen zich tot multitools die alles (lijken te) kunnen. Ook nieuwe toetreders betreden de markt en bieden soortgelijke functionaliteiten of spelen in op een specifieke toepassing.

Het grote aanbod van tools maakt het voor jou niet eenvoudig om een keus te maken voor de tool die het best past bij de doelstellingen en toepassingen van jouw organisatie. Met het stappenplan in de white paper willen we je helpen om op een gestructureerde manier de tool te kiezen die voor jou het meest geschikt is. (Update: nieuwe checklist toegevoegd)

Hoe vergelijk je de verschillende social media monitoring tools?

Verschillende toolleveranciers hebben op verzoek van Upstream informatie gegeven over hun tool door een vragenlijst in te vullen. Van de antwoorden op de vragenlijsten heeft Upstream per toolleverancier een factsheet gemaakt die je kan helpen om een eerste grove vergelijking te maken tussen de verschillende tools. Upstream heeft alleen leveranciers benaderd die zich specifiek richten op de Nederlandstalige markt.

Focus op je belangrijkste gebruikersdoelen

Voordat je een tool selecteert, is het belangrijk dat je vaststelt welke doelstellingen je voor ogen hebt met social media monitoring en/of webcare. Ook al ontwikkelen de tools zich steeds meer als multitools, ze hebben allemaal hun eigen focus, invalshoek en sterke en minder sterke punten. Je zal bij de keuze van een tool dus prioriteiten moeten stellen en af moeten wegen wat jouw belangrijkste gebruikersdoelen zijn. Met het white paper willen we je op weg helpen bij het onderkennen en definiëren van je doelstellingen en toepassingen en je handvaten geven bij het kiezen van een tool.

Download white paper, stappenplan en factsheets

De white paper, inclusief stappenplan en factsheets van de zestien social media monitoring tools kun je downloaden op de website www.socialmediatoolvergelijken.nl.

Totstandkoming

In 2012 heeft Upstream ook een inventarisatie gedaan naar social media monitoring en webcaretools. De toolleveranciers van deze eerdere inventarisatie hebben meegewerkt aan het opzetten van de initiële vragenlijst.

Jasper van Bladel en Arne Keuning hebben de vragenlijst, white paper en factsheets geactualiseerd aan de nieuwste (technologische) mogelijkheden, functionaliteiten en bijbehorende selectiecriteria. Een groot deel van de toolleveranciers die meegedaan heeft met de inventarisatie in 2012, heeft nu ook weer meegewerkt. Daarnaast heeft een aantal nieuwe toolleveranciers meegewerkt.

Een grote verbetering van deze nieuwe inventarisatie is dat door de nieuwe vereenvoudigde opzet je de verschillende tools op hoofdlijnen beter met elkaar kunt vergelijken.

Feedback

Heb je vragen over de white paper of de factsheets, of wil je een reactie geven? Wil je in de toekomst ook meewerken of een tool aanbevelen die we kunnen opnemen? Laat het ons dan weten!

Plaats dan hieronder je bericht, stuur een e-mail naar arne@upstream.nl of tweet je feedback met #SMT14

In november 2014 is er een update gedaan van het social media tool onderzoek en zijn alle factsheets weer bijgewerkt en zijn er 5 nieuwe tools aan het overzicht toegevoegd. Bekijk de update op http://www.socialmediatoolvergelijken.nl  

3 reacties

  1.  -  11 maart
      01:31

    Een mooie vergelijking en inventarisatie! Helaas lukt het me echter niet om het bestand te downloaden: de link geeft een time-out.

    Afgezien daarvan dan wil ik ons ‘aanmelden’ om in de toekomst hieraan mee te werken. We zijn inmiddels vrij actief op de Nederlandse markt en dit zou een goede bijdrage kunnen leveren aan het complete beeld.

    groet uit Kopenhagen!

    Peter

  2. Lara
     -  04 juli
      12:13

    Mooie white paper, maar juist de onderdelen waar ik het meest nieuwsgierig naar was (de factsheets per toeleverancier) kan ik niet vinden… kunnen jullie me helpen?

  3. Lara
     -  04 juli
      12:18

    Oh, wacht. Soms moet je wat beter kijken 😉

Plaats een bericht

Geschreven door:
Geplaatst op:
02 maart 2014

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Terug naar boven