Integratie social media analyse in het hoger onderwijs

Bij hogescholen en universiteiten neemt de behoefte aan kennis en vaardigheden rondom social media data steeds meer toe maar kennis en leermiddelen ontbreken vaak nog. Daarom zijn Upstream en Coosto een samenwerking aangegaan om leermiddelen aan te bieden aan onderwijsinstellingen over social media analytics.

Toenemende behoefte

Kennis en vaardigheden om social media data te verzamelen, verwerken en interpreteren zijn op dit moment vaak beperkt aanwezig binnen organisaties, terwijl de behoefte hieraan toeneemt. Reden voor hogescholen en universiteiten om meer aandacht te besteden aan deze vorm van data-analyse zodat werknemers van de toekomst uitgerust zijn met de juiste kennis en vaardigheden. De uitdaging voor veel hogescholen en universiteiten is het ontbreken van de juiste leermiddelen (collegemateriaal, beschikbaarheid van de data en toegang tot analysetools).

Marco Derksen, oprichter van Upstream: “Het is voor docenten in het hoger onderwijs een enorme uitdaging om de ontwikkelingen in het vakgebied bij te houden. Reden om afgelopen jaar de behoefte op het gebied van social media analyses te peilen onder docenten. Op basis van deze reacties heb ik samen met Coosto het plan verder uitgewerkt en kunnen we dit najaar starten met de pilot.”

Upstream en Coosto integreren social media analyse in het hoger onderwijs

Upstream en Coosto starten daarom een samenwerking om deze leermiddelen aan te bieden. De doelstelling van deze samenwerking is om social media analyse een vast onderdeel te maken van het onderwijsprogramma op marketing en communicatie-opleidingen.

Upstream en Coosto ontwikkelen hiervoor collegemateriaal, waarin aan de hand van praktijkvoorbeelden kennis opgebouwd wordt. Voor het beschikbaar maken van data en analysetechnieken wordt er gebruik gemaakt van een speciale studenteneditie van Coosto. Uitgangspunt is dat zowel docent(en) als studenten tijdens de collegeperiode toegang hebben tot de analysetool. De Coosto studentversie biedt toegang tot alle Nederlandse social media data: zowel sociale netwerken (zoals Twitter, Facebook, Instagram en YouTube) als honderdduizenden nieuwssites, fora en blogs.

Kennisvoorsprong

Voor een pilot in dit najaar zijn overeenkomsten gesloten met de opleiding Commerciële Economie van De Haagse Hogeschool, het Instituut voor Communicatie, Media & IT van de Hanzehogeschool Groningen en de Faculteit Economie en Management van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

Gerard van Rijn (De Haagse Hogeschool): “Wij hechten groot belang aan innovatieve ontwikkelingen op het gebied van onderzoek. De nieuwe module Social Media Analyse in samenwerking met Upstream en Coosto sluit hier naadloos bij aan. De studenten die dit volgen krijgen hierdoor een stevige kennisvoorsprong.”

Na afronding van de pilot kunnen meer onderwijsinstellingen gebruik gaan maken van de speciaal ontwikkelde onderwijsmodule.

Meer informatie over social media analytics in (hoger) onderwijs? Neem contact op met Marco Derksen.

Plaats een bericht

Geschreven door:
Geplaatst op:
16 mei 2014

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Terug naar boven