Rol van sociale media in food

Tijdens de Horecava presenteerde FoodService Instituut Nederland (FSIN) de Foodservice Monitor 2011 (pdf). Met deze jaarlijkse monitor geeft FSIN een compleet beeld van de (omzet) ontwikkelingen in de foodconsumptie buitenshuis.

Belangrijke conclusie uit de monitor is dat de consument niet zozeer bezuinigt op ‘gemak’ voor zijn maaltijden of eetmomenten, maar dat hij vooral op andere plaatsen koopt en consumeert. Hij komt en koopt minder in de (luxe) horeca-outlets en speciaalzaken en meer op plekken waar je goedkoper uit bent (gemaksector en supermarkt). Belangrijke aandachtspunten voor de (kritische) consument zijn verder duurzaamheid en herkomst van voeding. Sociale media spelen in al deze aandachtsgebieden een steeds grotere rol.

Samen met groot aantal volgers op Twitter heb ik een overzicht gemaakt van de ontwikkelingen op gebied van social media en food. Aanvullende suggesties zijn uiteraard welkom!

Links in de presentatie (in progress):

  1. Google Recipes
  2. Don’t Eat At
  3. Iens
  4. Horecabedrijf roept op tot fraude recensiesites
  5. #tweetjemee
  6. #twiner
  7. BBQ at The Park
  8. Gummmbar
  9. Gay Vaynerchuk
  10. Slijterijmeisje
  11. Kleinste Soepwinkel
  12. De geheimen van Zaligzoet
  13. Edskitchen
  14. Socialijs
  15. Let’s Coffee
  16. The Creme Brulee Man
  17. MobileCravings
  18. Smulweb
  19. All Recipes
  20. Foodista
  21. Nibbledish
  22. Food Network
  23. Food Buzz
  24. Yelp
  25. FriendsEat
  26. SpecialBite
  27. Foodspotting
  28. Tadayasi
  29. Nachtrestaurant
  30. Teat Tweet
  31. Fattoria La Vialla
  32. Lays
  33. Heineken
  34. Broo Beer
  35. Pinkberry Frozen Yoghurt
  36. Starbucks
  37. mymuesli
  38. Create My Chocolate
  39. Burger configurator
  40. Brewtopia
  41. Open source beer
  42. Horecainspiratie.nl
  43. ZTRDG
  44. Food Inspiration
  45. Stampottogo
  46. Food2
  47. Yunomi
  48. Foodvakbeurs
  49. Culinaire Versmarkt
  50. Albert.nl
  51. Jamie Oliver
  52. Culios
  53. Food essentials
  54. Locavore
  55. SquareUp
  56. 94wines.com
  57. TopTable
  58. JVHotels
  59. MijnHoreca.nl
  60. Mindz
  61. Foodlog
  62. Buitengewoon in het land
  63. Eten van vlakbij
  64. Foodinspirators
  65. Foodzie
  66. Local Harvest
  67. Willem en Drees
  68. Slowfood
  69. Strength
  70. Food First
  71. Let’s Move
  72. Wefeedback
  73. SUMM

7 reacties

  1.  -  08 maart
      08:03

    Beste Marco,
    Mijn complimenten voor deze heldere presentatie. Ik wil je graag nog een suggestie doen. ‘Selectable’ http://www.selectable.nl/nl/Selectable/ – Dit is een online Restaurant Management Netwerk. Ben benieuwd naar je reactie.
    Mvg Mike Blom

  2.  -  08 maart
      01:47

    Suggesties die via Twitter binnenkomen verwerk ik ook via Keepstream:
    http://keepstream.com/marketingfacts/food-24-slash-7

  3. Emile Peters
     -  08 maart
      02:28

    Heldere presentatie, mooi overzicht van stand van zaken in wereld van food.

    Waar ik zelf erg benieuwd naar ben is de actie die restaurant MANNA is gestart tegen de recensie sites. Vooral benieuwd waar dit toe leidt. Hebben ze een punt of niet? Zie b.v. http://www.fd.nl/artikel/21602298/nijmeegs-restaurant-zet-studenten-rose-tegen-recensiesites

    Verder zag ik in je presentatie Heineken al terugkomen. Ben erg benieuwd waar samenwerking Heineken en Foursquare toe gaat leiden, ook in combinatie met de e-app: http://aboutfoursquare.com/heineken-netherlands-offers-rewards-through-foursquare/

    Tot slot blijft Starbucks een bedrijf dat goed gebruik maakt van Social Media: http://www.youtube.com/watch?v=pjNM8drAqG0

  4.  -  12 maart
      09:56

    Vanmorgen een erg interessant artikel in de Volkskrant over Willem & Drees: Van de boer uit de buurt (Flickr). Geinspireerd door de London Food Strategy (pdf) zijn de twee ex-Unilevermedewerkers Willem en Drees begonnen met hun plan om producten uit de buurt in de lokale supermarkten te brengen.

    Alhoewel dit soort initiatieven al jaren bestaan (af en toe krijg ik wel wat mee van collega Dick Veerman ;-), maar wat me nu pas echt pakt is de vraag hoe je de relatie tussen boer, product en consument door nieuwe media kan vormgeven (lees: relatie kan versterken waardoor bewustzijn om lokaal en eerlijke producten te kopen groter wordt). In de presentatie komen al prachtige voorbeelden voorbij van Twitterende Koeien tot het restaurant dat alles, maar dan ook echt alles weet van de geserveerde kip uit Portlandia. Maar wie kent meer voorbeelden? Willem & Drees geven via Twitter alvast aan dat je binnen enkele weken via hun site ook direct contact kunt leggen met de boer.

  5.  -  13 maart
      06:13

    Tijdens SXSW Interactive gaat een van de sessies over How Technology is Revolutionizing the Way We Eat:

    (…) We are in the midst of a food revolution and technology is the catalyst. This is the age where chefs have Facebook fan pages, food bloggers are landing book deals, grandmas are uploading their cooking videos and single Twitter updates hold entire recipes.

    We’re more adventurous in the kitchen from reading cooking blogs that make lesser known cuisines and ingredients accessible. We no longer shy away from cooking techniques that seem over our heads thanks to cooking shows on YouTube. We’re now more resourceful with iPhone apps that help us make meals out of random and leftover ingredients.

    Food bloggers have become the newest trendspotters and online food communities are thriving on sites like Epicurious and Serious Eats. Restaurants live and die by reviews on Yelp while others are discovered on Foursquare. And we love to chase food trucks via Twitter!

    What does this mean for the restaurant and food industry, cookbook publishers and food critics, for traditional chefs and food bloggers and the new breed of home cooks and foodies whose appetites are wetted by what’s new and unknown? (…)

  6.  -  26 februari
      09:31

    Wij zijn nav tweet van mij en mbv social media Smulpaapje gestart. Een initiatief voor ouders met kinderen die van lékker uit eten gaan houden ipv de standaard kindermenu’swillen.

Plaats een bericht

Geschreven door:
Geplaatst op:
07 maart 2011

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Terug naar boven