Digitale transformatie langs de meetlat

Het Financieele Dagblad en Vlerick Business School publiceerden dit weekend de FD Transformers 200, een nieuwe jaarlijkse ranglijst met als doel het inzichtelijk maken van hoe ver de grootste Nederlandse ondernemingen zijn in hun digitale transformatie.

Digitale Transformatie Index

De Digitale Transformatie Index is een rangschikking op basis van digitale paraatheid. Zijn bedrijven in staat om zich aan te passen aan het digitale tijdperk, en alle disruptieve krachten die dit met zich meebrengt?

De onderzoeksmethode van FD en Vlerick Business School bestond uit een lijst met 36 vragen die betrekking hebben op 6 verschillende digitale vaardigheden van organisaties (strategie, cultuur, technologie, bedrijfsprocessen, managementpraktijk en talent).

Bij elke vraag konden de respondenten aangeven in hoeverre het onderwerp van toepassing is op hun eigen situatie, op een schaal van 1 tot 7. De vragenlijst is gebaseerd op internationaal onderzoek naar digitale transformatie. Van de digitaal eindverantwoordelijken (CEO, CIO, CDO) van de 200 grootste Nederlandse ondernemingen die zijn gevraagd mee te doen aan het onderzoek, hebben er uiteindelijk 61 meegedaan waarvan 50 de vragenlijst volledig hebben ingevuld.

Bekijk de Digitale Transformers van Nederland

In de special ‘Transformers 200‘ van het FD staan de koplopers in de digitale transformatie beschreven.

Conclusies van het onderzoek Digitale Transformatie

De conclusies van het onderzoek zijn volgens het FD:

  1. De hoogste gemiddelde scores bij de 50 bedrijven die deelnamen aan het onderzoek zitten in de categorie ‘strategische vaardigheden’. Dit wijst erop dat de digitale transformatie wordt beschouwd als een strategische, ondernemingsbrede uitdaging.
  2. De laagste gemiddelde scores vallen in de categorie ‘talent’. Er zijn maar weinig bedrijven die geavanceerde methodes hebben voor talentontwikkeling op het digitale vlak. Of systemen voor flexibele inzet van talent bij digitale projecten.
  3. Hoe hoger de score in de ranglijst, hoe groter de geschatte bijdrage van digitalisering aan de prestaties van de organisatie. Die is het hoogst in de categorie ‘interne voordelen’ (zoals arbeidsproductiviteit). Daarop volgt de klantcategorie (zoals klantenservice en verkoop).
  4. De positieve impact van digitalisering op prestaties wordt een stuk lager geschat bij bedrijven die hoog eindigen, maar niet bij de kopgroep horen. Zij zien weinig positieve invloed op verkoop of voorraadkosten.
  5. In een vergelijking van sectoren heeft ‘food & beverage’ het laagste niveau van transformatie. Vooral digitale technologie heeft weinig teweeggebracht. Een oorzaak kan zijn dat geavanceerde spelers uit deze sector buiten de onderzoekspopulatie vielen.

Lees meer blogs over digitale transformatie

Marco Derksen schreef diverse blogs over digitale transformatie op zijn persoonlijke blog.

Bronnen:

Plaats een bericht

Geschreven door:
Geplaatst op:
25 juni 2017

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Terug naar boven