Cultuurnota via online co-creatie: zinvol of niet?

Eind vorige maand heeft de Raad voor Cultuur het rapport ‘Noodgedwongen Keuzes‘ (pdf) uitgebracht waarin het de regering en het parlement voorstellen doet voor een nieuwe infrastructuur van culturele instellingen. De komende jaren zal de cultuursector meer dan een kwart moeten bezuinigen op het bestaande budget. Ook op provinciaal en lokaal niveau zijn forse bezuinigingen op gebied cultuur, kunst en media aangekondigd. Veel steden werken op dit moment dan ook aan een nieuw culuurbeleid. Maar hoe kom je tot een cultuurnota die breed wordt gedragen door alle betrokkenen?


De gemeente Leiden roept via publieke debatten en sociale media betrokkenen op om mee te denken over de cultuurnota. Nadat in maart de aftrapbijeenkomst voor de nieuwe cultuurnota heeft plaatsgevonden, kunnen geinteresseerden tot aan de zomer meedenken via LinkedIn (cultuur071) en Twitter (@cultuur071/discussie via #cultuur071) (via: Leiden.nl).

Een interessant projekt dat we met belangstelling volgen. Hoe groot is het animo om deel te nemen aan de online discussie? Hoe waardevol zijn de online discussies? En vooral ook, welke input wordt straks ook daadwerkelijk meegenomen in de definitieve cultuurnota? De komende tijd zal ik hieronder mijn analyse van dit projekt als buitenstaander schetsen. Suggesties over dit en andere vergelijkbare projekten zijn uiteraard meer dan welkom!

9 mei 2011
Twee maanden na de start telt de LinkedIn Group 242 leden en Twitter 348 volgers. Het aantal discussies op LinkedIn is met minder dan 20 reacties nog beperkt. Op Twitter ligt de activiteit iets hoger. Zelf heeft @cultuur071 ruim 300 tweets geplaatst en ook het aantal volgers dat meediscussieert ligt beduidend hoger dan op LinkedIn. Inhoudelijk zijn de discussies op zowel LinkedIn als Twitter vooralsnog van beperkt toegevoegde waarde op de cultuurnota (voor zover ik kan beoordelen). Het is jammer dat de discussies niet geaggregeerd op een plek bij elkaar komen zodat het voor een buitenstaander duidelijk is waar het over gaat. Bijvoorbeeld op de speciale website van Leiden.nl waar wel een videoblog van de cultuurwethouder, het laatste nieuws, impressies van bijeenkomsten, de agenda en achtergrondstukken zijn gepubliceerd.

To be continued

23 reacties

  1.  -  09 mei
      06:04

    Jammer dat er zo weinig structuur is aan het creatie proces. Ik zie ook wel waarom, ze willen “het anders” doen om het “anders” te doen ipv samen te co-creëren om beter resultaat neer te zetten. Daarom besteden we voordat we beginnen aan co-creatie trajecten veel aandacht aan verzamelen van alle voorgaande input, formuleren van goede vragen, gestructureerde input vragen-verwerken-teruggeven en begeleid werken aan een eindresultaat. Dit zorgt pas voor elke co-creatie met echt resultaat.

    Want geen kader is ook niet gespecificeerd wie alle input mag beoordelen! Dus alle input word zelf verwerkt, in 2009 zagen we dat het innovatieplatform 0.0 van de input had meegenomen omdat de vorm zo vrij was. Als je het proces structureert, mensen mogelijkheid geeft om input te leveren, input te prioriteren en gezamenlijk keuzes te maken dat je ook samen werkt aan een gedragen eindresultaat.

    Zo heb ik ook al velen co-creatie trajecten binnen en buiten de overheid met success begeleid! We hebben daarvoor wel een gefaseerd co-creatie proces en slimme methode om beleidsvragen te structureren voor online co-creatie (met als resultaat overzicht, duidelijke vragen en goed proces).

  2.  -  09 mei
      06:05

    Beetje kromme zinnen, moet even rennen voor theatersport ;)

  3.  -  09 mei
      06:09

    @Abdul: met je eens dat er nog weinig structuur is aan het co-creatieproces in Leiden. Kan het als buitenstaander echter moeilijk beoordelen hoe het is opgezet en met welke doelstellingen. Ik hoop dat iemand van cultuur071 kan en wil reageren. Idee is goed en verdient meer aandacht. Zou mooi zijn als andere steden daarvan kunnen leren!

  4.  -  09 mei
      06:13

    Analyse van leidenlokaal.nl begin april:

    (…) Hoewel de startbijeenkomst begin maart succesvol was, trekt het nieuwe cultuurproject van de gemeente Leiden, cultuur071, nog weinig deelnemers op LinkedIn en Twitter. Met het cultuurproject wil de wethouder van cultuur burgers laten meedenken over de inhoud van de nieuwe cultuurnota. Het is voor het eerst dat de gemeente Leiden sociale media inzet om burgerparticipatie te bevorderen.

    Op LinkedIn zijn interessante discussies te vinden, bijvoorbeeld of Leiden zich zou moeten profileren als Rembrandt stad. Toch discussieert maar een handjevol mensen mee. Op twitter wordt de hashtag cultuur071 vooral gebruikt door de Leidse twitteraars om aan te geven wat er vandaag de dag aan cultuur te beleven is in Leiden, maar discussies of nieuwe ideeën zijn er bijna niet te vinden.

    De wethouder van cultuur, Jan-Jaap de Haan, vindt ook dat het nog levendiger kan. Hij roept mensen dan ook constant op, zowel offline als online om mee te discussiëren. Hoe wil de wethouder Leidenaren bereiken die niet op deze sociale netwerksites actief zijn? “Er worden ook bijeenkomsten georganiseerd, bijvoorbeeld van het Stadslab en daarnaast komt er nog een radiouitzending van het PS| Theater. Ook gaat de conceptnota na de zomer formeel in de inspraak waar iedereen, die er tot dan toe nog niet van had gehoord, ook nog kan reageren.” Tot de zomer kunnen Leidenaren met ideeën komen en mee discussiëren op de sociale netwerksites. (…)

  5.  -  09 mei
      06:49

    Ben overigens wel benieuwd welke ideeen Eindhoven nu heeft meegenomen in definitieve bezuinigingsplan:
    http://www.eindhoven.nl/artikelen/Meedenken-over-bezuinigingen.htm

    Eindhoven maakt vaker gebruik van co-creatie:
    http://www.eindhoven.nl/gemeente/beleid/cocreatie.htm

    Iemand enig idee wie hier achter zit? Gemeente zelf of werken ze hierbij samen met externe partijen?

  6.  -  10 mei
      06:20

    @marco: ik voel het al aan de toon van spreken :) I really hope I am wrong …

  7.  -  10 mei
      07:23

    @Abdul: wat bedoel je precies met de toon van spreken? Op de site van gemeente leiden of op LinkedIn/Twitter?

    @davied verwijst op Twitter overigens ook nog naar een overzicht van eparticipatie-voorbeelden in Nederland:
    http://eparticipatiedashboard.burgerlink.nl/alle-initiatieven/laatst-toegevoegd/

  8.  -  10 mei
      07:36

    Allebei, maar het gaat mij vooral om deze zin “Tot de zomer worden ideeën voor het nieuwe cultuurbeleid verzameld”. Dit is input vragen maar weging van input, geheel maken van input, keuzes maken in gegeven input helemaal zelf willen doen. Hierdoor krijg je wat je ook bijvoorbeeld bij innovatie platform zag of bij veel andere trajecten waar mensen mogen meedenken, dat ze ontevreden zijn met wat wel en niet wordt meegenomen. In ieder geval, dat is mijn ervaring.

    Hoop binnenkort met een case study meer helderheid te geven hoe ik denk dat dit soort trajecten wel aangepakt moeten worden. Wanneer het wel in je voordeel werk en wanneer niet. En waarom resultaat (en niet het proces, dus niet anders aanpakken om anders aan te pakken) het belangrijkste is

    Thnx, Ja, ik ken die :)

  9.  -  10 mei
      10:48

    Is mij ontgaan, anders zou ik meer hebben kunnen weten. Erg interessant. Laatst koffie gedaan met hoofd communicatie in mijn stad en ook die was niet aangesloten (…) Zelf zit ik al 5 maanden ondergedoken.

  10.  -  11 mei
      02:16

    Hoi, leuke discussie. Ik wilde eerst op ambtenaar2.0 reageren, maar zie dat hier de interactie al loopt :-)
    Ik ben wel benieuwd of iemand de ervaringen met begrotingwijzer.nl kan inbrengen? Daar wordt de interactie sterk gestroomlijnd.
    Wat betreft gemeente Eindhoven: volgens mij was daar politiekonline.nl actief. Zij gaven ook een presentatie op laatste KING congres, wat tot stevige discussie met aanwezige wethouders leidde. :-)

  11.  -  11 mei
      02:50

    @EJ: neem aan dat hoofd communicatie bij gemeente leiden hier toch wel van op de hoogte is? ondergedoken!?

  12.  -  11 mei
      02:53

    @davied verwijst op ambtenaar 2.0 naar Binnen30minuten. Een campagne tbv ontwikkeling structuurvisie 020. 3 ronden, >7000 inhoudelijke bijdragen, verwerkt in de nota.

    Iemand enig idee wat hierbij de aanpak is geweest en wat het budget was voor deze campagne?

  13.  -  11 mei
      02:56

    Nee zonder gekheid; nu kan het een interim overkomen.. maar ik kan me niet voorstellen dat ze er niet over was begonnen, de insteek van ons gesprek van immers co-creatie.
    Ondergedoken ja nou; heb 5 maanden aan een film gewerkt over contributive marketing. Monikkenwerk. :-)

  14.  -  11 mei
      04:01

    Het betrof overigens geen hoofd communicatie; een misverstand krijg ik net door via een Tweet. Dat is Judith Mulder. Die twittert echter niet. Kortom; Leiden maakt iig goede stappen, of stapjes.

  15.  -  11 mei
      04:35

    Hier een reactie van het projectteam cultuur 071 van de gemeente Leiden. Het is de eerste keer dat we in Leiden bij een beleidsproces de social media zo intensief inzetten (en daar weet communicatie alles van hoor @evertjankoning :). Dus ook voor ons een spannend proces om te kijken wat dit inhoudelijk extra oplevert en of we nieuwe mensen bereiken. Het gebruik van social media is trouwens naast de inzet van de meer traditionele middelen, zoals stadsbijeenkomsten, gesprekken met stakeholders, jongerenbijeenkomsten, Stadslab bijeenkomst, koepels van culturele organisaties, enquetes, filmpjes, krantenberichten etc. En a.s. zaterdag hebben we een ‘ouderwetse’ radiouitzending, gemaakt door de jonge Leidse theatergroep PStheater.

    Aan het geheel ligt een uitgebreid plan ten grondslag, om zoveel mogelijk (groepen) mensen in de stad actief te betrekken via een van de hierboven genoemde communicatievormen. De input die we vragen is vooral geconcentreerd rond het verzamelen van kansen en ideeen om het belang van cultuur voor ‘Leiden, Stad van Ontdekkingen’ te versterken. ‘Leiden, Stad van Ontdekkingen’ is onze ontwikkelingsvisie, die breed gedragen wordt in de stad; deze visie vormt meteen het belangrijkste kader waarbinnen gevraagd wordt mee te denken. We hebben er voor gekozen om verder geen kaders mee te geven, maar de stad aan het woord te laten in een open discussie.

    Op linkedIn kan iedereen zijn vragen en stellingen plaatsen. In het projectteam Cultuur071 hebben we stellingen aan het begin van het proces bedacht en die plaatsen wij met enige regelmaat. Het gaat om items waarvan we verwachten dat die een rol gaan spelen bij het vernieuwen van het cultuurbeleid. Ofwel omdat het onderwerpen zijn die in de politiek leven, ofwel omdat we weten dat ze in de stad leven, ofwel omdat er ontwikkelingen spelen.

    Het klopt dat we in verhouding tot de vrij grote groep volgers, een beperkte groep mensen hebben die actief deelnemen aan de discussies. Daarvoor kan je verschillende redenen bedenken, die we in onze evaluatie nader gaan bekijken. Maar is het niet zo dat ook in een volle zaal insprekers de meeste mensen luisteren en een kleiner deel het woord voert?

    Al met al heeft onze uitgebreide aanpak geleid tot een vrij grote groep van organisaties en mensen in de stad, die meedenken via de social media, die eigen bijeenkomsten organiseren of aansluiten bij door ons georganiseerde bijeenkomsten. Hoewel we als de cultuurnota klaar is het hele proces nog moeten gaan evalueren, lijkt het erop dat we veel meer input aan de voorkant van het proces krijgen, dan bij een meer traditionele aanpak waarbij het accent vooral op de inspraak ligt.

    En dan de vraag wat we met de input gaan doen. Uiteindelijk is het natuurlijk aan de politiek om te besluiten wat wel en wat niet een plek krijgt in het nieuwe beleid. Het blijft altijd een spanningsveld tussen het vragen om mee te denken en in te spreken, en het opnemen van geleverde bijdragen in het uiteindelijke beleid. Ofwel, kan je de verwachtingen die je wekt waarmaken?

    Wij gaan in ieder geval eind deze week op LinkedIn de reacties ‘trechteren’ en samenvatten. Op basis hiervan gaan we de komende maand aan de slag met een SWOT-analyse die uitmondt in 2 à 3 strategieën. Die leggen we eind juni weer voor aan de stad (social media, bijeenkomst) en aan alle mensen die meedenken. In de zomer gaan we een van die strategieën uitwerken in een cultuurvisie. Daarbij gebruiken we wederom de input die geleverd is.

    Het is hartstikke leuk dat jullie ons volgen. We houden ons aanbevolen voor opmerkingen en adviezen. En als jullie vragen hebben, twitter ze gerust of mail naar cultuur071@leiden.nl!

  16.  -  11 mei
      04:46

    Wat fijn om te horen dat het allemaal één groot misverstand is, en iedereen toch is aangesloten :-) We blijven jullie zeker volgen!

  17.  -  13 mei
      08:37

    Op Ambtenaar 2.0 inmiddels ook een aantal reacties op deze vraag:
    http://ambtenaar20.ning.com/profiles/blogs/cultuurnota-via-online

  18.  -  01 juni
      07:31

    The Top Mistakes of First-Time Crowdsourcing
    http://www.chaordix.com/blog/2011/03/25/the-top-mistakes-of-first-time-crowdsourcing/

  19.  -  04 juni
      11:51

    Absoluut de best practice als het gaat over hoe (lokale) overheden met digitale media zouden moeten omgaan vinden we in NYC waar Rachel Sterne, chief digital officer van NYC, de digitale agenda (roadmap) voor de stad heeft gepresenteerd:
    http://www.slideshare.net/marketingfacts/rachel-sternes-road-map-for-the-digital-city-of-nyc

    Zie voor het plan:
    http://www.mikebloomberg.com/NYC_Digital_Roadmap_05162011.pdf

    Must read!

  20.  -  12 juni
      09:25

    Iceland Is Crowdsourcing Its New Constitution:
    http://www.good.is/post/iceland-is-crowdsourcing-its-new-constitution/

  21.  -  08 oktober
      10:34

    Inwoners van Nijmegen kunnen vanaf deze week met elkaar en met de gemeente in gesprek over de nieuwe cultuurvisie van de stad. Via de website cultuurvisienijmegen.nl kan iedereen gedurende twee maanden een bijdrage leveren. Door vragen te beantwoorden of ideeën te lanceren. Deze vorm van co-creatie moet uitmonden in een nieuwe cultuurvisie voor de periode 2012 tot en met 2015.

  22.  -  08 oktober
      10:35

    Persbericht over de cultuurvisie in Nijmegen:
    http://www2.nijmegen.nl/content/1188375/oproep_schrijf_mee_aan_de_nieuwe_cultuurvisie

Plaats een bericht

Geschreven door:
Geplaatst op:
09 mei 2011

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Terug naar boven