Blog:

Alex Osterwalder’s Crafting Innovative Business Models

door Marco Derksen op

Alex Osterwalder’s Crafting Innovative Business Models

Vandaag ben was ik een van de deelnemers aan de workshop Crafting Innovative Business Models van Alex Osterwalder (in Seats2meet, Utrecht). Kom nog met een verslag maar de foto's staan inmiddels online.

Alvast hoofdlijnen van het programma vandaag:

– korte toelichting verschillende typen van innovatie (business model, product & service, technology, process)
– vraag-en-antwoord met deelnemers waarbij deelnemers moeten aangeven om welk type innovatie het gaat bij voorbeelden als Skype, Viagra, Easyjet, Twitter, etc
– vraag-en-antwoord met deelnemers waarbij deelnemers moeten aangeven om welk bedrijf bij welke uitspraak hoort waarbij het gaat om uitspraken van Zerox, Lego, Netjets, Car2go, etc.
– breakout-sessie waarbij alle deelnemers 3 inspirererende innovatieve bedrijven moeten noemen; opvallend is dat voorbeelden veelal jonge bedrijven betreft en dat deze vaak gebaseerd zijn op internettechnologie
– vervolgens wat facts & figures over businessmodels (veel materiaal uit Harvard Business Review; opmerkelijk: lack of definition en slecht weinig bedrijven begrijpen hun eigen businessmodel)
– brainstorm over belangrijkste obstakels voor (nieuwe) businessmodels (cultuur, geld, tijd, gebrek aan diversiteit in mensen, gebrek aan noodzaak)
– toelichting modellen (4 gebieden: hoe, wat, wie en opbrengst; 9 building blocks, customer profiling, met name die laatste is nieuw in verhaal van Osterwalder)
– uitgewerkte case van Nespresso (mooi verhaal!)
– toelichting waarom design (of beter: visualisatie) zo belangrijk is
– break-out sessie waarbij alle deelnemers 3 businessmodellen moeten bedenken waarin de koe een belangrijke rol speelt (denk aan cowvertising, cowsourcing, cowsultancy, etc)
– break-out sessie waarbij deelnemers 6 nieuwe businessmodellen moeten bedenken voor consultancy (denk aan laat klant betalen wat het hem waard is, online advies, denktank/open architectuur, e-consultancy on demand, etc)
– belang van prototyping
– interview Ronald van der Hoff, Seats2meet
– en tot slot storytelling waarbij alle deenemers (in groepsverband) in enkele minuten hun verhaal moeten vertellen

5 reacties

Beantwoord

@Jim: hij vertelde inderdaad dat hij morgen nog een presentatie zou geven op een event in R’dam. Leuk!

Ken Osterwalder al een tijd en volg zijn werk vanaf begin 2007. Was voor het eerst dat ik hem een hele dag heb bezig gezien ipv een presentatie over zijn benadering. Indrukwekkend.

Beantwoord

Profielfoto
Michel op schreef:

Bedankt voor de update. De Nespresso case kun je volgens mij ook terug lezen in het boek ‘All the right moves’ van Markides.

Waar ik persoonlijk vooral benieuwd naar ben is hoe een raamwerk van een business model nou echt gebruikt kan worden. Wordt het b.v. gebruikt voor strategische conversatie/scenario planning o.i.d.?

Enfin, ik kijk ook uit naar je verslag.

Beantwoord

Profielfoto
Patrick op schreef:

@ Michel, ik heb de methode beetgepakt en samen met Alex en David (The Grove) uitgewerkt waarbij we strategie/scenarioplanning en business modeling combineren in een grafische sessie…. erg cool en heel efficient… De business modeling methode is dan eigenlijk een stuk verdiept en verbreedt…

Beantwoord

Dank voor je email Patrick, ga de stappen gebruiken voor verslag:

Stap 1. Observe (wat gebeurt er, voorbeeld analfabeten);
Stap 2. We need to co-create (mixed team);
Stap 3. Ideate (brainstormen);
Stap 4: We need to be visual;
Stap 5: We need to prototype…
(Stap 6: We need to tell a story…)

Was leuk je vandaag te hebben ontmoet en we gaan elkaar zeker weer zien in juni!

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (101)
Contact