Blog:

10 vormen van innovatie voor een duurzame toekomst

door Arne Keuning op

10 vormen van innovatie voor een duurzame toekomst

Innovatie staat centraal tijdens de bijeenkomst van Media Villa Arnhem op dinsdag 24 februari 2015. Het innovatie model van Keely is in 1998 ontwikkeld en is bedoeld om nieuwe kansen te zien en daar op een innoverende manier op in te spelen. In 2011 heeft het innovation framework een update gekregen, omdat de wereld en bedrijfsleven in de loop der jaren flink veranderd is.

Innovatie werd jarenlang vooral gezien als de ontwikkeling van producten. Volgens Larry Keeley is dit slechts één van de vele typen van innovatie. Zo kun je innoveren op basis van klantcontact of bijvoorbeeld innovatie van een businessmodel. In 2011 kwam Keeley met een update van zijn ‘Ten Types of Innovation’ en wordt sindsdien door veel organisaties gezien als innovatiemodel.

10 typen van innovatie

app voor innovatie framework Het model bestaat uit drie boxen met daarin 10 typen innovatietechnieken. Het netwerken met andere partijen om waarde te creëren en nieuwe manieren van customer engagement zijn twee van deze technieken die beschreven worden in het model.

De auteur van het boek Ten Types of Innovation: The Discipline of Building Breakthroughs Larry Keely heeft aangetoond dat als een organisatie zich op meerdere innovaties richt, zij structureel beter presteren.

Innovatie centraal bij Media Villa Arnhem

Dinsdag 24 februari staat in bij Media Villa Arnhem innovatie centraal. Media Villa is een maandelijks evenement dat plaatsvindt in Stadsvilla Sonsbeek in Arnhem. Elke maand wordt er aan de hand van een case een interessant thema behandeld en komende editie staat in het teken van innovatie. Aan de hand van Ten Types of Innovation zal Christiaan Holland ons inwijden in de kunst van het innoveren

Christiaan Holland heeft een aantal succesvolle innovatieve projecten en onderzoeken achter zijn naam staan. Op dit moment is hij bezig op het vlak van duurzame energie. Christiaan wilt graag een brug bouwen tussen science en industrie. Door constant bedrijfsprocessen te innoveren, kan een organisatie op een duurzame manier verder bouwen aan een winstgevende toekomst.

HyGear lost met innovatie energieprobleem op

Veel organisaties bouwen aan een duurzame toekomst. Zo ook HyGear. Dit bedrijf komt uit Arnhem en heeft in 2013 de prestigieuze Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY Award gewonnen. De award is een onderdeel van de mbk-innovatieprijs.

Dat HyGear de Award gewonnen heeft, komt niet uit de lucht vallen. HyGear en innovatie gaan hand in hand. Ze leveren een solide oplossing voor de oprakende fossiele brandstoffen die we dagelijks gebruiken bij het uitvoeren van bedrijfsvoering. Waterstof – de energiedrager van de toekomst – is daar een belangrijk onderdeel van.

We namen een interview af met Petra Barelds, werkzaam op de marketing communicatie afdeling van HyGear:

Wat levert een prijs als de Mercedes-Benz BlueEFFICIENCY een organisatie op?

De prijs leverde HyGear enorm veel nationale aandacht op. Mercedes-Benz heeft natuurlijk een grote naam, terwijl HyGear vooral internationaal bekend is in een niche markt. Op nationaal vlak opereert HyGear in een markt die in Nederland nog in haar kinderschoenen staat, namelijk het leveren van waterstof voor waterstoftankstations.

Welk probleem lost HyGear op, middels innovatie?

Al decennia lang gebruikt men brandstoffen op een inefficiënte manier. Momenteel voorzien vrachtwagens die op fossiele brandstof rijden fabrieken van de benodigde industriële gassen. “Vrachtwagens van 24 ton moeten honderden kilometers over de openbare weg rijden met gassen op hoge druk. Dit is niet alleen inefficiënt, maar brengt ook de nodige veiligheidsrisico’s met zich mee”, aldus Petra Barelds. HyGear lost deze problemen op met systemen die de benodigde gassen op locatie kunnen produceren. Een van deze systemen in het waterstof generatie systeem. Deze kan niet alleen de industrie voorzien van waterstof, maar ook ingezet worden om waterstof te produceren voor waterstoftankstations. Rijden op waterstof geeft geen schadelijke emissies; er komt uitsluitend waterdamp uit de uitlaat.

Op welke wijze staat innovatie centraal in de organisatie?

HyGear is continu bezig met het ontwikkelen van innovatieve technologieën. Enerzijds om nieuwe producten te ontwikkelen en anderzijds om de standaard producten nog efficiënter te maken.

Wat zijn de successen en knelpunten in de organisatie?

‘’In onze organisatie lopen veel Willie Wortels rond’’, aldus Petra. Deze geleerden zorgen voor een constante verbetering van onze producten en het initiëren van nieuwe technologieën en innovaties. Aan de andere kant zijn we ook een commerciële organisaties die haar producten wil vermarkten. Het vormt een grote uitdaging om de werknemers met deze twee verschillende doelstellingen één richting uit te laten kijken. Dit is tevens een tip aan alle organisaties; zorg dat je een team bent. De juiste mensen op de juiste plek en allen met de neus dezelfde richting in. 

Een ander knelpunt is dat we enorm veel goede ideeën hebben voor energie efficiënte oplossingen, maar slechts geld om enkele van deze uit te werken naar producten.

Lees ook de case over het Innovatielab Travel 3.0 voor het NBTC

2 reacties

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (101)
Contact